Frågor & Svar

Här har vi samlat några av de vanliga frågorna som vi får. De flesta svaren gällande produkterna hittar du i respektive beskrivning för produkten.


Jag har nyss lagt en beställning och jag valde "HÄMTAS PÅ PLATS HOS RIKSBUD I SUNDSVALL". När kan jag hämta mitt paket och vart?

När du lagt din beställning så kommer du att få ett mail så fort som vi packat paketet och då är det redo att hämtas upp. Det kan stå i mailet att det är skickat, men det kan du bortse ifrån, det betyder att ditt paket är färdigt, det är inte skickat utan det ligger då redo för att hämtas ut av dig. 

Öppettider för utlämning: vardagar 07:00-17:00

Adress: 

Riksbud

Mejselvägen 9 i Nacksta 

853 50 Sundsvall

Utlämningen ligger i samma hus som ELTEL fast längst in på gården. Kör in genom grinden och kör så långt in till höger som du kan. Där ser du en dörr där Riksbud har sin utlämning.


Jag skrev in fel uppgifter såsom telefonnummer, mail eller adress när jag beställde, vad gör jag?

Kontakta oss snarast så löser vi problemet och ändrar adressen direkt!


ALLMÄNT OM BILVÅRD

Jag har aldrig brytt mig om att tvätta min bil förut, hur kommer jag igång med biltvätt?

Bilvård behöver inte vara så svårt. Vi rekommenderar att du börja läsa vår bilvårdsguide.

Hur ska jag ta hand om min bil på bästa sätt? 

I bilvårdsguide finner du mycket info om bilvård och de mest viktiga delar att veta för att kunna tvätta bilen bra. Läs gärna instruktionerna och våga testa! Det är aldrig farligt att testa nya medel =)

Vad behöver jag för att tvätta bilen?

I våra produktsidor finns det massor av olika produkter och paket med produkter som jag själv har valt ut. Jag har endast valt ut de mest viktiga och de allra bästa medlen som jag själv tagit fram och som är de bästa jag som f-d rekondare testat någonsin.

I våran webshop hittar du medel som kommer kunna hjälpa dig med att få bilen som ny och skinande oavsett hur smutsig ditt fordon är. Så gott som alla produkter går att använda på både bil, båt, husvagn, husbil m.m. Mer om vad som behövs finns att läsa i bilvårdsguiden.

Hur ska jag rengöra och skydda mina fälgar?

Fälgarna kan man tycka vara lite svårare att få ren än själva bilens lack. Det beror på att fälgarna sitter så nära vägen och bilens bromsar. Fälgarna tar upp massvis av asfalt från vägen oavsett om du kör på sommaren eller vintern så kommer asfalten sprätta upp.

Men främst blir det väldigt mycket bromsdamm på fälgarna, och det är omöjligt att undvika. En del av bromsdammet är enkelt att tvätta bort eller spola bort med vanligt vatten i princip, men en del av dammet innehåller flygrost, då kan det vara lämpligt att använda en flygrostborttagare eller fälgsyra. Fälgsyran är endast avsedd att användas på fälgarna medans flygrostborttagaren kan användas överallt på hela bilen inklusive fälgarna.

Jag anser inte att man behöver skydda sina fälgar då dem endå kommer att bli lika smutsiga oavsett hur mycket du skyddat dem, hur enkla dom kommer vara att få ren kommer hänga på hur ofta du tvättar bilen snarare än om du lagt skydd på dem. Vax eller keramiskt lackskydd kommer inte skydda mot grövre repor och ej heller från kantstötningar.

Vilken produkt för rengöring och skydd av läder är bäst?

Det är onödigt att köpa en dyr produkt som endast är avsedd för att göra ren skinn och läder. Med min Multirengöring så gör du enkelt ren både skinnsäten, ratten som är av läder men även hela inredningen. Min Multirengöring är det meningen att man ska späda ut, den blir ej mindre effektiv om du späder ut den.

 Med spädningen 0.5L Multirengöring och 2 liter vatten så har du betalat 72kr för 2.5 liter färdig Multirengöring.

Hur får jag ren mina gummimattor i bilen?

Att få ren gummimattorna i bilen kan vara svårt om man inte vet vilket medel som man ska använda. Oftast så ser dom lika dassiga ut igen efter tvätten när dom torkat igen. Ibland använder man shampo eller kallavfettning vilka är helt fel medel för detta. Här ska du använda alkalisk avfettning och helst en borste som du kan arbeta bort smutsen med. Om du använder denna kombination så kommer mattorna bli jättefina igen.

Vad är det för skillnad på alkalisk avfettning, kallavfettning och tjärlösare?

Kallavfettning använder man för att få bort asfaltsfläckar, fett, tjära, olja, dieselfläckar, bensinfläckar, lim m.m. Kallavfettning är petroliumbaserad vilket innebär att den är uppbyggd på olja (petroliumbaserad avfettning).

Alkalisk avfettning är en vattenbaserad avfettning och fungerar på ett helt annat sätt än sistnämnda kallavfettningen. Alkalisk avfettning löser insekter, flugor, blodfläckar, lera, mossa, damm o.s.v. Det är alkaliska avfettningen som gör att ytorna ser ren ut efter att du använt den. Man kan exempelvis använda den alkaliska avfettningen i Foamlance eller skumpåläggare då det fungerar som ett utmärkt tvättmedel. Denna avfettning är suverän att använda om man vill snabbtvätta bilen. Spraya på alkalisk avfettning och spola av bara, det kommer att ge ett förvånansvärt bra resultat.

Kan man använda avfettning på plast?

Ja, du kan använda alkalisk avfettning på alla typer av plast, oavsett om det är lackerad plast eller helt vanlig svart omålad plast som exempelvis på stötfångare och plastlister.

Kallavfettning, asfaltsborttagare eller tjärlösare ska man vara lite försiktigare med på vissa typer av plast däremot. Man kan absolut använda den på plastytor som är lackerade i någon färg, för då spelar underlaget ingen roll, oavsett om det är metall eller plast. Men på plastytor som är omålade såsom vissa kofångar, lister och dörrlister så bör man ibland iaktta försiktighet, det beror helt och hållet på vilken typ av plast som tur har, i 90 fall av 100 så är det ingen fara och ingenting händer, det är oftast när man står i solen eller när plasten är varm och man sprayar på kallavfettning som det kan bli skador då medlet brinner fast och torkar in och missfärgar plasten.

 FOAM LANCE

Vilken Foam Lance-adapter ska jag ha?

Under fliken produkter så hittar du en egen flik som heter "adaptrar för foamlance". Där hittar du bilder på de adaptrar som vi har.

För att ta reda på vilken adapter som du har på din tvätt så föreslår vi oftast att du går ut till din tvätt och tar loss munstycket och jämför din koppling på din tvätt med bilderna på våra adaptrar, då brukar man enkelt kunna se.

Du kan också prova att googla på exempelvis:

"(Högtryckstvättens namn/modell) adapter"

"(Högtryckstvättens namn/modell) koppling"

Om du inte vet vilken adapter som du ska ha så kan du prova maila oss så ska vi försöka lösa det åt dig!

 

PRISER, LEVERANS OCH BETALNING

Hur lång är leveranstiden?

Vi skickar allt som oftast din order från vårat lager samma dag som du lagt din beställning, vid högre orderingång så skickas den ändå oftast inom 24h. Order lagd innan kl 12 skickas normalt samma dag. Order som är lagd på helgen skickas tidigast nästkommande vardag. Om en produkt inte finns i lager så skriver vi alltid ut när den beräknas vara i lager igen.

Om något i min order inte finns i lager, skickar ni först ut produkterna som finns i lager och senare skickar den andra produkten när den kommit in i lager igen?

Nej, vi skickar inte ordern förrän samtliga produkter finns i lager igen normalt vis. Men om du vill att vi ska göra det så är det inga problem, dock så tillkommer en extra fraktkostnad för 2 frakter.

När får jag min klarnafaktura?

Det är klarna som sköter våra fakturor och såfort som vi packat och skickat ordern så skickas ett meddelande till klarna som från och med då sköter hela betalningsprocessen mot er kunder. Oftast får du fakturan direkt eller inom någon dag. Om du inte har fått fakturan eller har några frågor om fakturan så rekommenderar vi att ni kontaktar Klarna då vi inte kan svara på några väsentliga frågor där.

Varför skickas inte min order?

Det kan bero på att vi för stunden har fått väldigt många beställningar och att din order inte blivit packad ännu, vi packar paketen hela dagarna från kl 07-17 och vi tar paketen och packar dem i turordning, det senaste paketet som är beställt packas sist, och det paket som beställdes först av alla packas först.

Skickar ni utomlands?

Nej, vi skickar inte till något annat land än Sverige tyvärr!

Får jag rabatt när jag handlar många saker?

Om du ska beställa stora volymer t.e.x över 2.000kr så kan du ringa oss och eventuellt få en rabattkod.

Kan ni sponsra mig?

Ja vi kan sponsra vissa personer. För att vi ska sponsra dig så ska du ha minst 3000 följare på Instagram eller över 5000 prenumeranter på Youtube eller vara känd på något annat sätt. Vi har redan sån bra marknadsföring genom Youtubekanalen Gördetmedrw som våran ägare Robin driver. Vi har även väldigt många tävlingar på Robins Instagram (Gördetmedrw) där vi lottar ut både produkter och andra bilvårdstillbehör för stora summor till er kunder och följare.

 

SERVICE, RETUR OCH ÖVRIGT

Jag vill returnera en produkt, hur gör jag?

Du har alltid 60 dagars öppet köp som kund, det krävs dock att förpackningen är obruten och oanvänd för att du ska kunna skicka tillbaka det på öppet köp. Om du har en produkt som gått sönder eller som du av annat skäl vill reklamera så kontakta oss så hjälper vi dig!

Jag har inte fått någon bekräftelse efter jag gjort min beställning, vad gör jag?

Kolla igenom din mail så att inte mailet hamnat i din skräppost. Om du inte finner den där heller så kan det vara så att du angivit fel mailadress när du gjorde din beställning. Om du kontaktar våran kundtjänst antingen via telefon eller mail och förklarar ditt problem och att du vill ändra adress så är det inget problem sålänge vi inte har hunnit skickat iväg ditt paket ännu.

När jag skulle hämta ut paketet så var det skadat, vad ska jag göra?

Ibland så går paketen sönder i frakten och oftast så beror det på hård hantering och belastning i transporten till dig som kund. Det gör ingenting om du hämtar ut paketet även om det är skadat, ibland så har ingenting gått sönder eller så kan det vara en kork som bara suttit lite löst, det ser oftast värre ut än vad det är, våra produkter är rätt hållbara för fraktskador.

Om dina produkter är trasiga eller om något saknas så rekommenderar vi att du kontaktar oss och skickar med bilder på kollit så att vi kan lösa problemet åt dig så snart som möjligt och skicka nya produkter.

Rekondar ni bilar åt kunder?

Nej, vi är endast en webshop som säljer produkter för att ni ska kunna göra dessa arbeten själv och spara pengar.